Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Labans kvarn omsätter 10 miljoner 2007: Ökade 30 procent


Det här är Labans kvarn

På Faludden, i det karga landskapet på sydöstra Gotland, hittar man bageriföretaget Labans Kvarn. Ett företag som numera är riksbekant med sina leveranser av KRAV-märkt bröd i hela Mellansverige. Företaget omsätter nu 9,4 miljoner kronor och har gått från att vara ett enmansföretag till att ha 10 anställda.

Under 2006 ökade försäljningen med 30 procent och under 2007 har omsättningen ökat med 32 procent, grundaren och ägaren Laban Bergström räknar med att framgångarna fortsätter under 2008. I sortimentet finns idag ett 50-tal ekologiska och KRAV-märkta produkter, ca 20 olika brödsorter och 20 olika mjölsorter och ett tiotal övriga produkter som tillexempel den gotländska specialiteten saffranspannkaka, pajer mm.


Laban Bergström

-Jag har hållit på många år i branschen och det är först nu det börjar betala sig, både i försäljning och respons. Jag räknar med att försäljningen kommer öka med minst 20 procent under 2008. Allra bäst går Bake-Offsortimentet. Vår verksamhet går allt mer mot den typen av produkter. Försäljningen av färskt bröd har halverats under året medan Bake Off-sortimentet har dubblerat i försäljning. Det är framför allt på Gotland som färskbrödet gått tillbaka, folk vill väl ha lite omväxling, i Stockholmsområdet är färskbrödsförsäljningen oförändrad. Vad det gäller vår verksamhet kommer bageriet att fortsätta öka och fler nya brödsorter kommer det också bli, men vad är hemligt än så länge. Jag kan ändå säga att vi bland annat ska utveckla vårt sortiment av kaffebröd, säger Laban Bergström.

Spannmålen som används vid tillverkningen odlas lokalt och mals i den egna kvarnen. Den gamla väderkvarnen har nu ersatts av en eldriven, men är fortfarande företagets symbol. Ungefär 500 ton ekologisk spannmål går genom valsarna i år. Årets höga spannmålspris har man på Labans kvarn också börjat se effekten av.

-Det har inte varit något problem att få tag på de volymer vi behöver. Däremot är priset nästan dubbelt så högt som förra året. Det kommer slå igenom även på priset på våra produkter. Vi blir tvungna att göra en rejäl höjning nu under senhösten. Vissa produkter kommer vi att dubblera priset på, inte enbart för spannmålsprisets skull utan även för att täcka upp för högre lönekostnader, fortsätter Laban.


 

-Försäljningen av ekologiskt bröd beskrivs ofta som en problemkategori och ICA och Coop skriker högt efter en satsning från de stora bagerierna. Jag tror man tänker fel där. Det är omöjligt för de stora bagerierna att satsa på ekobröd så länge volymerna är så små. Om det hade varit en bra artikel hade de redan gjort det. Det fungerar dåligt med små volymer på stora linjer, det kostar för mycket att ställa om produktionen. Detaljhandeln måste släppa in små lokala bagerier om man vill ha större variation i ekoutbudet på brödsidan, säger Laban Bergström.


Blåelden lyser upp det karga gotländska landskapet

Labans kvarn har nyligen ingått samarbete med Widegrens gård och bildat ett nytt varumärke, ”En kvarn en gård”. Widegrens är kanske främst kända för sina ekologiska morotsodlingar. Under det nya varumärket skall båda företagen tillsammans vidareförädla sina produkter.


Så här ser det nya varumärket ut

-Vi vill prova om det finns en efterfrågan på riktig kvalitetsmat. Under parollen ”Ärlig mat från Gotland” har vi sagt att vi skall göra de bästa produkterna av de bästa råvarorna och de får kosta vad de vill, sedan får kunden avgöra om det är värt priset. I dagsläget har vi en morotsmarmelad, en rödbetsmarmelad och en grönsakslasagne. Vi satsar nu på att utveckla och utöka sortimentet framöver och det kommer att komma nya produkter hela tiden ett tag fram över. Just nu väntar vi bara på att KRAV-certifieringen ska bli klar och sedan kör vi, avslutar Laban innan han hastar i väg för att sätta ännu en ekodeg.

2007-11-14