Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

BioBenessere: Italienska ekologer på Operakällaren

 


Nyligen besöktes Sverige av italienska ekoproducenter som genom ett EU-projekt fått finansiella medel för att söka nya marknader för sina ekologiska produkter. Projektet BioBenessere förfogar över nästan 70 miljoner kronor. EU betalar hälften, det italienska jordbruksverket 20 procent och resterande delen betalas av företagen själva.


Syftet är att marknadsföra italienska ekologiska produkter och därmed öka försäljningen och exporten. Förutom i Sverige har Bio Benessere presenterats i Danmark, Finland Tyskland, England och Österrike. Den svenska marknaden betecknades av italienarna som mycket intressant med en stor tillväxtpotential. Presentationen ägde rum i Stockholm på Operakällaren. Ett 40-tal inbjudna presenterades produkterna, informerades om projektet samt bjöds på utsökt middag.

Tre italienska producenter fanns på plats liksom representanter för den italienska regeringen

-Det viktigaste för oss är att ta reda på vad vi kan göra för de svenska kunderna, presentera våra produkter och se vart den svenska marknaden är på väg. Vad har ni för önskningar och hur kan vi ändra på våra produkter så att de motsvarar era önskemål. Det är viktigt för oss att få veta vad vi kan göra för att möta marknadens behov, säger Simona Valentini som företräder Alegra. Alegra är ett av Italiens största frukt och grönsaksföretag som omsätter drygt 1 miljard kronor varav 10 procent kommer från ekologiska produkter.


Simona Valentini


Nives Raccagni

-Vi betecknar den svenska marknaden som mycket intressant och med en stor tillväxtpotential. Vi är mycket nöjda med besöket och tror att det finns en stor efterfrågan på våra produkter. Vi har ett överskott av eko-produkter och Sverige ett underskott. Det gör att vi hoppas på många framtida affärer och det första steget tar vi här i kväll, säger Nives Raccagni som är exportchef på Apofruit som äger Alma Verde. Alma Verde är Italiens största ekologiska varumärke och säljer mestadels frukt och grönsaker.

Produkterna som presenterades var företrädelsevis frukt och grönsaker. Men även korv, olja honung, marmelad, sylt och ostar. Tidigare under rundresan hade även företag inom köttindustrin och mjöltillverkare varit med. De var nu inte med eftersom de ansåg att den nordiska marknaden inte passar deras produkter. I vimlet fanns främst importörer av italienska produkter. Företrädare för Coop, Axfood, Slow Food, Biodynamiska produkter, Alt Grönt och LRF syntes också.


Italien är Europas största producent av ekologiska livsmedel. I dag brukas ca 1 miljon hektar ekologiskt i Italien och nästan 50 000 företag tillverkar, förädlar eller handlar med ekologiska produkter. Italien är största producent av ekologisk spannmål i världen. Landet är också störst på ekologiska citrusfrukter, oliver och vindruvor. Dessutom är man tredje största producent av ekologiskt ris efter Thailand och Filipinerna. Italien är även en av Europas viktigaste marknader för ekologiska produkter. Totalt säljs ekologiska produkter för ca 22 miljarder. Den inhemska marknaden värderades till ca 15 miljarder kronor 2005. Mer än 40 procent av de eko-produkter som tillverkas i Italien säljs på exportmarknaden. Det samlade värdet av exporten är ca 6,5 miljarder kronor.

2007-11-07