Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Kung Markatta utökande grossist med ekologiskt varumärke

År 2004 omsatte Kung Markatta dryga 60 miljoner kr. Vad det slutar på i år återstår att se men företaget upplever just nu en av de största försäljningsökningarna någonsin.

–Vi tror att vi landar runt 75-80 miljoner kr. Vi har under året utökat sortimentet med 1200 artiklar från danska Urtekram och det gör naturligtvis sitt till. Vi hoppas på fortsatta ökningar under kommande år, säger Peter Enberg som är VD och delägare. Under året har man både utökat antalet anställda från 10 till 13, samt utökat lagerytan med 50 procent. Man planerar också en lansering av sju nya burkprodukter. ICA är den största kunden, tätt följd av Coop och Axfood.

Örebroföretaget Kung Markatta har som huvudsaklig inriktning ekologi, hälsa samt allergikost.


Kung Markatta har ett antal försäljningsuppdrag från utländska företag på den svenska marknaden som till exempel tidigare nämnda Urtekram, som har ett starkt sortiment inom bla örter, the och schampo. Man har ca 1800 artiklar i sortimentet varav 85 procent är ekologiska bland annat bönor, linser, ris, tofu, oljor, sojasås, tomatprodukter, pasta, godis, choklad, kaffe, te och torkad frukt. Produktmärket Kung Markatta omfattar 100 artiklar och de varorna är alltid ekologiska och har nu få en än tydligare ekologisk profil. Detta genom en designförändring av etiketterna på förpackningarna.

– Designförändringen kommer stärka den ekologiska profilen. På etiketterna står ”Kung Markatta –Alltid ekologiskt”. Tydligare kan det knappast bli. Våra kunder skall inte behöva tveka om vad det är för produkt de håller i handen. Vi har ett av Sveriges största sortiment av KRAV-märkta livsmedel och ett växande antal Rättvisemärkta varor. Vi har även ett brett sortiment av produkter anpassade för olika typer av matöverkänslighet samt naturliga hygien- och rengöringsprodukter. Flera röster hörs inom den ekologiska livsmedelsbranschen att eko måste profileras som gourmetmat, bra råvaror av högsta kvalitet och smak.

– Miljöargumentet räcker inte, jag blir bekymrad när jag ser att ekomat är etablerat som en miljöfråga i Sverige. Det gör att kunden känner att det är en uppoffring, sämre och dyrare att handla ekologiskt. Om man istället fokuserar på att ekologiskt är renare, godare och nyttigare, vädjar till egoismen hos köparen, är det ett bättre försäljningsargument. Att man sedan får miljöbiten på köpet skall ses som en bonus, inte som en orsak till köp, fortsätter Peter Enberg. Han pekar på Kocklandslagets betydelse för kursändringen.


–Jag får nästan gåshud när jag tänker på vad de gör för ekologiska råvaror. Stjärnkockar som säger att det ger renare smaker och är lättare att göra god mat. Bättre marknadsföring går knappt att få!


Företaget startade 1983. Allt började i liten skala - de första åren fanns både kontor och lager hemma i grundaren Lennarts lägenhet. Sortimentet bestod i huvudsak av makrobiotiska produkter såsom miso, alger och kuzu. Så småningom växte rörelsen och flyttades till före detta REX skofabrik i Örebro. Nu finns man sedan 1990 i Hjälmarsberg utanför Örebro. Sedan i oktober 2004 heter ägaren Ekomodern AB har 10 anställda. Namnet är hämtat från den kinesiska folksagan om Kung Markatta som blev osams med gudarna och bestraffades genom att läggas under en sten. Han räddas av en munk som Kung Markatta sedan i sin tur hjälpte ur svårigheter som tack.På så sätt vann han Buddhas förlåtelse och blev upphöjd till en gud som ägnar sig åt att hjälpa människorna. Företaget ser Kung Markatta som en symbol för att man kan förändra sitt eget liv till det bättre, och att man samtidigt kan hjälpa andra till att förbättra sina.

2005-11-30