Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Philipsson & Söderberg: Eko-vin är av hög klass


Philipson & Söderberg är en av de största importörerna av alkoholdrycker till den svenska marknaden. Man var bland de första i Sverige med att KRAV-märka några av produkterna. I sortimentet finns idag 9 ekologiska viner. Åtta är från den Kaliforniska producenten Bonterra. De ligger samtliga på över 100-lappen hos systembolaget. –Intresset ökar för ekologiska viner. Det märkta vi när vi fick Bonterra-vinerna KRAV-certifierade. Det var exakt samma produkt som tidigare, bara med KRAV-märket på men försäljningen ökade med 50 procent i ett slag, säger David Gullberg produktchef på Philipsson & Söderberg.

Den 7 november lanserar man ett nytt ekologiskt vin som heter Bonterra Sangiovese, också från producenten Bonterra. Det har redan fått ett positivt mottagande från flera av landets vinskribenter, bland annat betecknas det som ett ”Fynd” i tidskriften Dina Viner. Det kommer kosta 99 kr.

Försäljningen av det ekologiska Bonterra-vinet ligger nu ganska konstant runt ca 50 000 flaskor årligen. Det betyder ett försäljningsvärde om ca 6,5 miljoner kr. Förutom Bonterra vinerna har man ett vitt ekologiskt vin till försäljning. Det är ett Argentinskt vin som heter Vida organica Torrontés. Det säljer också i volymer runt 50 000 flaskor årligen, men det är billigare, ca 60 kr per flaska och har ett totalt försäljningsvärde om ca 3 miljoner kr. Företaget räknar med att omsättningen av de ekologiska vinerna kommer öka.



Bland annat för att Vida organica Torrontés, från den 1 oktober, kommer finnas tillgängligt i alla systembolagets 420 butiker, tidigare fanns det bara i ett 60-tal, men även för att man räknar med att intresset för de ekologiska vinerna kommer fortsätta öka.

Vinproducenten Bonterra har som mål att 2010 skall alla företagets vinodlingar vara ekologiska. –Odlarna säger själva att de ekologiska druvorna är en bättre råvara än de konventionella, därmed blir också slutprodukten, vinet av högre kvalité. Men den kombinationen är viktig. Man säljer inte enbart vin på att det är ekologiskt, det måste vara en bra produkt också, säger David Gullberg, som vidare berättar att man i Provance i Frankrike arbetar med att få världens första eko-vindistrikt, medan han korkar upp en flaska av det nya vinet San Giovese.

Sommeliern och vinkännaren Johan Edström stannar till och tycker att de ekologiska vinerna är lika bra, eller till och med bättre, än de konventionella vinarna i samma prisklass. –Men ett av de största problemen är så kallade ”korkade” viner. Det kan drabbar viner med naturkork när korken innehåller en förorening som ger vinet bismak, inte alltid lätt för lekmannen att upptäcka på annat sätt än att man tycker att vinet inte smakar gott.

-Så köper man aldrig mer den sorten för man tror att man inte tyckte om det, när det egentligen var korken det var fel på, berättar Edström.


Detta drabbar mellan 5-10 procent av vinerna med naturkork, såväl ekologiska som konventionella. Ett kännetäcken för ett korkat vin är att det luktar lite unket, som i en källare.

Philipsson & Söderberg har en total marknadsandel om drygt 6 %. Omsättningen uppgår till nästan 1 miljard per år. Idag är man 23 anställda. Från ett centrallager i Örebro försörjs den svenska marknaden med ca 12 miljoner flaskor per år. Den ekologiska försäljningen står idag för mindre än 1 procent. –Men som sagt, vi ser en ljus framtid för de ekologiska vinerna, avslutar David Gullberg.

2005-11-16