Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Tysk ökning med 20 procent första halvåret

Under första halvåret 2007 ökade de tyska konsumenterna sina inköp av ekologiska färskvaror med 20 procent jämfört med samma period föregående år, enligt beräkningar från det tyska institutet ZMP. Särskilt ost och bröd är vinnare på den tyska marknaden. Båda varugrupperna ökade med en fjärdedel i försäljningsvärde. Varor som griskött, korv, kyckling, frukt, grönsaker och ägg ökade mellan 8,5 till 20 procent. Ekologisk potatis minskade i omsättning med en fjärdedel, vilket till viss del kan förklaras med att priset sjunkit. Även priset på ekologiskt bröd har sjunkit. Volymen av försäljningen ökade med 28 procent, medan omsättningen ökade 24 procent. Konsumentpriset på ekologiskt bröd i Tyskland var i snitt 29,40 kronor under 2006 jämfört med 28,60 under 2007.

2007-11-14