Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Ny eko-marmelad hos Björnekulla

Björnekulla Fruktindustrier i Åstorp är företaget som specialiserat sig på att safta, sylta, koka marmelad och lägga in bär, frukt och grönsaker. Björnekulla har under senare år satsat mycket kraft på att utveckla sitt ekologiska sortiment och den ekologiska andelen står i dag för ca 15 procent av försäljningen. Under 2006 ökade den ekologiska försäljningen hos Björnekulla med ca 20 procent och är nu värd ca 25 miljoner kr. I början av april kom ytterligare en ekologisk nyhet hos företaget, en Apelsin och Fläderblomsmarmelad. -Den passar lika bra på smörgåsen som till ostbrickan. Vi har nu fjorton ekologiska produkter i sortimentet och vi planerar att utöka antalet med ytterligare en eller två produkter under 2007. Vi tror på fortsatta ökningar på den ekologiska sidan och hos oss så är det vårt ekologiska sortiment som står för företagets försäljningsökning. Under 2007 ger vi oss också in på exportmarknaden och det blir spännande att se vad det kan göra för försäljningen, säger Lars Berntsson som är marknadschef på Björnekulla.

2007-05-09