Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Granatäpple-dryck ny ekoprodukt från Finnerödja

Bärproducenten Finnerödja ökar sin ekologiska försäljning med 40 procent under år 2006. Den ekologiska försäljningen står för ca 15 procent av den totala omsättningen om på ca 70 miljoner kr. De flesta bären odlas och plockas i Östeuropa och Baltikum. Förutom färska och frysta bär säljer Finnerödja även KRAV-märkta måltidsdrycker. -Under 2006 sålde vi över 1 miljon förpackningar av den KRAV-märkta måltidsdrycken. Vi räknar med att försäljningen fortsättar att öka ca 30-40 procent under 2007. För att möta den ökande efterfrågan lanserar vi en ny måltidsdryck under våren. Det är en måltidsdryck gjord av granatäpple. Vi valde granatäpple därför att det är en frukt som är trendig och spännande och som därmed passar vårt koncept. Eventuellt presenterar vi någon mer ekoprodukt under året.Vi är ensamma på den svenska marknaden med KRAV-märkta måltidsdrycker och under 2006 sänkte vi sockerinnehållet i dryckerna, vilket säkert har bidragit till försäljningsframgången. Vårt företag har tagit ett beslut om att alla nya produkter framöver skall vara KRAV-märkta, säger Bo Ahlstedt som är marknadschef på Nordic Food Group där Finnerödja ingår.

2007-04-16