Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Deutche See: -Vi vill inte vara billiga

Den tyska ekomarknaden har vuxit runt 10-15 procent varje år under 2000-talet och visar ingen tendens till att mättas. Fisk är det segment som växer allra mest. Marknadsledaren på fisk i Tyskland, Detche See, har sedan 2002 satsat på ett ekologiskt sortiment. Idag har Deutche See ett 50-tal ekologiska produkter från färsk fisk till olika sallader och delikatesser. Sortimentet växer kontinuerligt. Den senaste produkten i raden är en ekologisk fiskpinne. Deutche See omsätter idag ca 3,5 miljarder skr. Den ekologiska försäljningen omsätter ca 50 miljoner kr. -Vi använder bara absolut toppkvalité, det gör smaken bättre. Om inte produkterna blir dyra? Det bryr vi oss inte om. Vi vill inte vara billiga. Vi vill vara läckra, snygga och dyra. De tyska konsumenterna har accepterat att ekologiskt och kvalitet får kosta, säger Peter Bill som är en av Deutche See´s tre ägare.

2007-04-19