Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Svensk eko-mat i lyckad kampanj hos Tegut

Under vecka 43 i oktober gjorde Food From Sweden tillsammans med tyska livsmedelskedjan Tegut en kampanj som man kallade ”Schweden Schmeckt”. Totalt deltog sjutton svenska företag varav fyra med ekologiska produkter. Det var Svenska Lantchips, Seba Foods med Oatley, Skånemejerier och Erikssons tunnbröd. Totalt ökade inköpssumman för alla deltagande produkter med 7 miljoner kr under veckan och några av de deltagande eko-företagen kunde resa hem med ytterligare beställningar i bagaget. Kampanjen bestod bland annat av smakprovningar och demonstrationer i Teguts femton största varuhus. -Tegut har gett mycket positiva omdömen om kampanjen och man vill upprepa aktiviteten nästa år, då är man intresserad av att se fler eko-produkter i det svenska utbudet, säger Evert Bränd som var projektledare för kampanjen hos Food From Sweden. Tegut är välkända för sina satsningar på det ekologiska sortimentet och bland annat blev man utsedd till årets ekobutik ”biomarkt des jahres 2005” på livsmedelsmässan Anuga. Det finns 1300 Tegut-butiker runt om i Tyskland.

2005-12-21