Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

”Ekokick” skall sparka igång försäljningen

”Ekokick” är ett utbildnings- och aktivitetsprogram för livsmedelsbutiker som Ekologiskt Marknadscentrum, tillsammans med olika aktörer i producent- och förädlingsleden, står bakom. Handelns aktörer är också delaktiga. Man menar att handelns roll är central för att öka den ekologiska försäljningen och därför är personalens kunskap och intresse, samt produkternas placering viktiga faktorer Kampanjens budskap är ”Ekokick –ekologiska mat smakar godare och är bättre för mig”. Lotta Persson på ekologiskat marknadscentrum är projektledare för Ekokick: ”-Vi vill öka intresset, kunskapen och engagemanget i butikerna samtidigt som de företag som är med och finansierar projektet får sina varor rejält exponerade i butiken. Konsum Osby är pilotbutiken och där nappade men direkt på idén. Förutom utbildning av personalen ordnar vi med ”eko-bonde” i butik, välkända krögare, b l a Björn Stenbeck från Salt & Brygga, som demonstrerar recept med ekologiska ingredienser. Vi vill ha bestående resultat och få in i butikens beställningsvanor och i konsumenternas köpvanor att välja ekologiskt. Tanken är att projektet skall användas i mellan 30-40 butiker under 2006.”

2005-12-01