Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Eko-kryddor säljer mindre hos Santa Maria

Kryddtillverkaren Santa Maria är marknadsledare i Sverige när det gäller ekologiska och KRAV-märkta kryddor. Företaget innehar 80 procent av marknaden, som totalt värderas till 620 miljoner kr. Ungefär 3 procent av den totala marknaden för kryddor är ekologisk. Försäljningen är efter några år av uppgångar inne i en negativ trend. Värdet för den totala försäljningen av ekologiska kryddor är just nu 17 miljoner kr. Detta är en minskning med 10 procent mot samma period föregående år. Santa Marias försäljning minska inte lika mycket. Man har tappat ca 5 procent av försäljningen under samma period. Santa Maria omsätter totalt 1,5 miljarder. Från att under 2004 ha varit 7-8 procent av den totala kryddförsäljning hos företaget är nu 3 procent ekologisk. -Anledningen till att försäljningen minskar nu är antagligen för att vi inte är aktiva med marknadsföring och profilering av det ekologiska segmentet och det handlar om hur företagets resurser skall fördelas, säger Alexander Laring som är project manager hos Santa Maria.

2005-12-21