Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Dubblerad försäljning på eko hos Björnekulla

Björnekulla Fruktindustrier satsar vidare på ekologiskt. Försäljningen under 2005 överträffade alla förväntningar och dubblerades mot det uppsatta målet. Man har lanserat ett flertal nya produkter och fler är på gång under 2006. Kampanjer på det ekologiska segmentet har genomförts och nya är planerade under 2006 hos olika aktörer inom detaljhandeln. Totalt finns 77 olika produkter i sortimentet varav 11 är ekologiska. I Sverige är man bland de största vad det gäller produktion av KRAV-sylt och marmelad. Målet för 2005 var att sälja ekologiska produkter för 7,5 miljoner kr (5 procent av den totala omsättningen om 150 miljoner kr). Den budgeten överträffades med råge. Totalt sålde Björnekulla eko-produkter för 20 miljoner kr och den totala omsättningen slutade på ca 180 miljoner. –Vårt mål är att hålla en pris- och kvalitetsnivå som konkurrerar med marknadsledaren. Då är det inte svårt att övertyga kunden om att välja ekologiskt, säger Lars Berntsson som är marknadschef på företaget.

2005-12-08