Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Nestlé tappar på eko-barnmat

Nestlés ekologiska barnmatsförsäljning omsätter nu knappt 6 miljoner kr i Sverige. Det motsvarar knappt 2 procent av Nestlés totala barnmatsförsäljning och är en liten minskning jämfört med föregående år. Anki Lindqvist på Nestlés administration säger: -Intresset för dessa produkter i konsumentledet är relativt lågt. Det finns dock ett visst intresse från några butikskedjor att driva ekologi och naturligtvis tillgodoser Nestlé detta. Om det visar sig att efterfrågan och försäljningen av ekologiska produkter ökar kommer Nestlé erbjuda ett bredare sortiment. Anledningen till att den ekologiska marknaden är liten beror med största sannolikhet på de hårda restriktioner som finns för framställning av barnmat där skillnaden mellan icke ekologiska och ekologiska är minimal. Idag är ca 20 procent av Nestlés barnmat i burk ekologisk.

2005-11-16