Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Philipsson & Söderberg: Intresset växer för eko

Philipson & Söderberg är en av de största importörerna av alkoholdrycker till den svenska marknaden. Företaget står för ca 6 procent av den svenska vinförsäljningen och man omsätter runt 1 miljard kr årligen. Man är 23 anställda och levererar ca 12 miljoner flaskor årligen till de svenska kunderna. Den ekologiska delen utgör en försvinnande liten del i sammanhanget, mindre än 1 procent. Det betyder att ca 100 000 flaskor ekologiskt vin för knappt 10 miljoner kr säljs om året. Man har ca 10 olika viner i det ekologiska sortimentet. –Vi märker att intresset ökar för ekologiskt vin. Som exempel kan nämnas när vi KRAV-certifierade våra Bonterra-viner. Försäljningen ökade i ett slag med 50 procent och ligger nu stabilt på ca 50 000 flaskor om året. Men det går inte att sälja ett vin enbart på att det är ekologiskt, själva produkten måste vara av hög kvalitet. Då går det att motivera ett högre pris. Alla Bonterra-vinerna ligger på dryga 100-lappen, säger David Gullberg som är produktchef hos Philipsson & Söderberg. Han berättar även att man planerar att lansera nya ekologiska viner inom kort.

2005-11-15