Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Allt fler konsumenter i USA testar eko-livsmedel

Den amerikanska livsmedelskedjan Whole Foods Market har nyligen publicerat en kundundersökning som gjordes med ett urval av 1000 personer på deras hemsida i september i år. Av undersökningen drog de slutsatsen att ekologiska livsmedel betraktats allt mer som en ”mainstream” vara av företagets kunder. Det beror i sin tur på att den kundgrupp som handlar ekologiskt alltmer närmar sig medianvärdena för konsumenter i stort när det gäller inkomst och utbildning. Tidigare har man antagit att de kunder som handlar ekologiska livsmedel har varit personer med hög inkomst och utbildning. På Whole Foods Market är man inte överraskad av förändringen. Man säger sig ha märkt att en växande kundgrupp bryr sig allt mer om välståndet för miljön, familjen och deras egen hälsa. Denna kundgrupp har adopterat en livsstil där dessa frågor ingår. För att bekräfta sin nya livsstil väljer man bland annat att handla ekologiskt framtagna livsmedel. Undersökningen visar också att när en kund börjat handla ekologiska varor blir prisfrågan mindre viktig. Istället nämner många i gruppen som regelbundet köper eko-varor att det är utbudet och variationen som begränsar deras inköp av ekologiska livsmedel. Källa: www.organicts.com

2002-11-26