Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Eko-mjölk kampanj i Stockholm

I dagarna inleder Coop Konsum en Eko-mjölk kampanj där man sänker priset på all ekologisk dryckesmjölk med cirka 25 öre i Stockholmsområdet. Med kampanjen hoppas Coop Konsum att ekologisk mjölk skall ta marknadsandelar av konventionell mjölk. Detta drag har tidigare lyckats i Danmark där den ekologiska dryckesmjölken idag har en marknadsandel på över 30 procent mot knappt 10 procent i Sverige. Det är dock inte alltid försäljningen ökar med lägre priser. I England genomförde Tesco en liknande kampanj ifjol med mindre lyckat resultat och med lägre försäljning och producentpriser som följd. – Genom att sänka priset på eko-mjölk med cirka 25 öre hoppas vi kunna öka försäljningen av eko-mjölk. När prisskillnaden mellan eko-mjölk och den konventionell mjölk blir mindre tror vi att fler kommer att göra detta viktiga miljöval, säger Mikael Robertsson, miljöchef Coop Konsum. Vidare tror Mikael att de ekologiska mjölkbönderna slippa att sälja en del av sin mjölk som konventionell, vilket idag sker pga. en viss överproduktion.

2002-11-26