Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Rekord i detaljhandeln: Låga eko-priser driver försäljningsökning i Danmark

Försäljningen av ekologiska livsmedel slog rekord i detaljhandeln i Danmark under 2020, visar nyligen publicerad statisk framtagen av Danmarks statistik. Totalt ökade försäljningen med hela 14 procent och tre av fyra danskar handlar nu ekologisk mat varje vecka.

Försäljningen av ekologiska livsmedel ökade i detaljhandeln med 1,9 miljarder danska kronor 2020 och landade slutligen på 16 miljarder danska kronor, enligt Danmarks statistik.
- Försäljningen drivs av att konsumenterna vill äta mat som är hållbart producerad, med hög djurvälfärd och kemiska bekämpningsmedel. Det är tydligt att corona-krisen har bidragit till danskarnas ökade fokus på omsorg om både sig själv, sina närmaste, djur och natur, säger Henrik Hindborg i ett pressmeddelande från Økologisk Landsforening.

Men i volym var försäljningen ännu större då flertalet av de danska ekologiska livsmedlen har fallit i pris under 2020. Denna prissänkning i butiksledet har inte skett på samma sätt i Sverige. Enligt danska detaljhandelsexperter beror det på att konkurrensen mellan butiker i Sverige är mindre än i Danmark.

Konkurrens säljer bättre
I Danmark driver lågpriskedjor som Netto försäljningen av ekologiska livsmedel och konkurrensen är stenhård om eko-kunderna. När priset sänks till producenten så sänks också priset i butik. Det är det som driver på den generella försäljningsökningen av ekologiska livsmedel i Danmark. Detta har inte skett i Sverige, trots att det gjorts rejäla prissänkningar till ekoproducenter och livsmedelsindustri under fjolåret. I svensk detaljhandel har eko-priset legat tämligen stabilt 2020. Detta är en av anledningarna ekoförsäljningen inte har ökat i Sverige. Den andra som Ekoweb rapporterat om tidigare är utebliven eller kraftigt minskad marknadsföring, enligt statistik från det oberoende analysföretaget matpriskollen.se.

Vad händer med Foodservice i Danmark?
Det man måste beakta i denna rapportering från Danmarks Statistik är att försäljningen bara gäller den i detaljhandeln. Eftersom offentlig sektor, café och restauranger med mera varit stängda under stora delar av 2020 i Danmark så har också en stor del försäljning flyttas till detaljhandeln och gett en generell försäljningsökning i detaljhandeln. Samma mönster har vi i Sverige. Detta är en tydlig effekt av corona-pandemin på detaljhandeln. För att man skall få helhetsbilden av hur den verkliga ekologiska försäljningen gått i Danmark behövs denna bild kompletteras med dessa siffror. Det kommer tyvärr ge en dystrare bild av den totala ekologiska livsmedelsförsäljningen i Danmark 2020.

Antalet eko-konsumenter har ökat
Idag är det också fler danskar som köper ekologiska livsmedel än för några år sedan. Tre av fyra gör det minst en gång i veckan.
- Vi har inte upplevt tidigare att konsumenter har förändrat beteende så radikalt på så kort tid. Det är en naturlig konsekvens av den medvetenhet som sprids bland befolkningen om hur viktig vår mat är för vårt välbefinnande, naturen, dricksvattnet och djurens välbefinnande, säger Henrik Hindborg.

Lista på de eko-produkter som ökat mest 2020:
1. Bananer 106 %
2. Grönsaksrätter, pastej, sallad 44 %
3. Växtdrycker 39 %
4. Sprit 37 %
5. Färska grönsaker 33 %
6. Äpplen 30 %

Källa: Danmarks Statistik

2021-05-14