Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Fler danskar ska äta ekogris och -kyckling


Danmark är världsbäst på ekologisk konsumtion. Livsmedel som morötter och havregryn har mer än 50 procent ekologisk andel och är därmed marknadsledare. På flera andra livsmedel kommer man upp i nivåer om 30 procent ekoandel, till exempel när det gäller mjölk och ägg så har försäljningen av ekologiskt gris och kycklingkött bara ca 3 procent av marknaden. Detta är ungefär som i Sverige - vi har ytterligare en något mindre ekoandel på gris.

Detta vill branschen ändra på och nu satsas det på en kampanj i Danmark för att få fler att välja ekologis gris och kyckling i butikerna.  "En himla skillnad" kallas kampanjen som kommer att rulla de närmsta veckorna och som ska visa på skillnaden mellan ekologisk och konventionell produktion. Kampanjen leds av Organic Denmark.

Tre av fyra danskar säger att djurvälfärden är viktig för dem. Därför är det en paradox, enligt Organic Denmark, att inte fler danskar väljer ekologiskt när det gäller gris- och kycklingkött, och detta tror man att man kan ändra med hjälp av kampanjen.

Det finns ett stort intresse bland konventionella grisproducenter att ställa om till ekologisk produktion

Lars Korsgaard är ekoproducent sedan 27 år tillbaka och har en besättning med 400 suggor.

- Som konventionell producent hade jag varje månad utgifter för mediciner på ca 15 000 kr (DKR). I dag är kostnaden reducerad till 1000 kr. Smågrisarna får vara med suggan dubbelt så länge som i den konventionella produktionen vilket höjer immunförsvaret, och de har mer plats. Förut hade varje sugga två m2 att röra sig på. Nu har de 500 m2. När man som lantbrukare går i detta varje dag så vänjer man sig vid att produktionen blir mer och mer pressad i det konventionella systemet, men idag har jag inga tvivel om att mina grisar fått det långt bättre än förr, säger han.


Lars Korsgaard med sina ekogrisar. Foto: Joachim Kjeldsen, med tillstånd av Organic Denmark

 





2019-05-07