Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Amerikansk ekomarknad fortsätter växa

När statistiken för den amerikanska ekomarknaden offentliggjordes i början av sommaren så visar den att de amerikanska konsumenterna fortsatte att överträffa sig själva i ekologiska livsmedelsinköp även 2016. Marknaden värderas nu till ca 43 miljarder dollar, ca 340 miljarder SEK och växte med 8,4 procent, eller ca 30 miljarder SEK under 2016. Den amerikanska livsmedelsmarknaden har en ekologisk andel på ca 5,3 procent.
Ekologisk frukt och grönsaker är den största produktkategorin.Kategorin ökade med 40 procent, 2,5 gånger snabbare än ökningen för konventionell motsvarighet. Ekoandelen för frukt och grönt är 15 procent. ”Grab-and-go”sallad och”Ready- to-eat” grönsaker hör till storsäljarna. Fläskkött och fågel är också kategorier som ökat rejält på ekosidan under 2016, främsta konsumentargumentet här är att ekologiska produkter är fria från hormoner och antibiotika.
Rapporten visar också att de ekologiska jordbruken i USA är 35 procent mer lönsamma än  amerikanska genomsnittslantbruket.
- För att kunna växa vidare behövs en större ekologisk jordbruksproduktion som producerar mer ekologisk råvara, säger Laura Batcha, vd Orgnic Trade Association.
Inte minst när det gäller spannmål är den amerikanska ekomarknaden sedan många år importberoende och inköpskanalerna omfattar bland annat svensk ekospannmål, grynhavre och även på senare år vete.

2017-08-30