Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Coop och Ekoeffekten förlorade i marknadsdomstolen


Nu har domslutet kommit i målet mellan Svenskt Växtskydd och Coop angående tvisten om innehållet i Coops marknadsföringsfilm "Ekoeffekten".

Ekoeffekten har fått ett enormt genomslag med 49 miljoner visningar på Youtube. Den har översatts till sex språk, tyska, franska, spanska, kinesiska - och baskiska. Spridningen är troligen ännu större, enligt Coop, eftersom många redaktioner har egna spelare och den även visats på nationell TV i tex Tyskland.

Svenskt Växtskydd  menade däremot att Ekoeffekten är vilseledande och oetisk marknadsföring och att studien är riggad och i mitten av maj prövade Marknadsdomstolen fallet.  Nu har domslutet kommit och det innebär att Coop fälls. Man döms dessutom till att betala 1 miljon kronor i vite och rättegångskostnaden för Svenskt Växtskydd.

2017-07-04