Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Kvartalsrapport: ICA ökar med 58 procent andra kvartalet


När ICA släpper resultatet för den ekologiska försäljningen under andra kvartalet av 2015 kan det konstateras att ICA:s kunder fortsatt att handla ännu mer ekologiska varor och att nya försäljningsrekord slås. Den ekologiska livsmedelsförsäljningen ökade med 58 procent de april, maj och juni under 2015, jämfört med samma period under 2014.

– Efterfrågan på ekologiska varor växer och vi fortsätter att utveckla sortimentet för att hjälpa kunderna att göra hållbara val. Under 2015 har vi hittills sålt ekologiskt för 2,5 miljarder kronor jämfört med halvårsförsäljningen 2014 som uppgick till 1,6 miljarder, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige AB.

Icas egna märkesvaror I love eco ökar med hela 90 procent under perioden. ICA har fortsatt att lansera nya produkter i sitt centrala sortiment. Några av nyheterna hos I love eco-sortimentet är ketchup, parmesanost, fryst spenat, korvbröd och grillkorv med svensk köttråvara.
Kunderna i Uppsala är de som handlar mest ekologiskt i landet och i åldersgruppen 35-44 handlar man mest ekologiskt.

- Jag har inte uppgifter om exakt vilka kategorier som ökar mest , men det går verkligen bra och ökar inom alla kategorier! Många nya produkter lanseras och dessa tas emot mycket väl, säger Maria Smith, miljöchef hos ICA.

Ekowebs kommentar: ICA är Sveriges största försäljningskanal för ekologiska produkter. Att försäljningen av ekoprodukter fortsätter att gå så starkt framåt hos marknadens största aktör är ett tydligt tecken på att inköpsmönstret hos landets konsumenterna går mot att allt fler väljer ekologiska produkter. ICA:s andra kvartalsrapport ligger klart över Ekowebs prognos för helåret 2015, som ligger på en ökning på ca 20 procent för den svenska ekomarknaden. Under helåret 2014 ökade ICA sin ekoförsäljning med 55 procent. Eko går nu alltså ännu starkare under 2015, än under rekordåret 2014.



2015-08-20