Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Kvartalsrapport: Systembolaget ökar ekoförsäljningen med 68 procent


Den ekologiska försäljningen accelererar under andra kvartalet hos Systembolaget. Året inleddes med en ökning på 64 procent för ekosortimentet under första kvartalet. När försäljningen summeras för andra kvartalet visar det sig att ökningstakten dragit iväg ytterligare, till 68 procent. Allra mest ökar öl, cider och blanddrycker, de mer än dubblerar sin försäljning. Under sommaren har Systembolaget lanserat två nyheter i sortimentet ljus lager, vilket är en av de största försäljningsgrupperna, något som tydligt syns i försäljningsstatistiken.

- Målet är att 10 procent av försäljningen ska vara 10 procent år 2020 och vi är redan där på vin. Vi kommer jobba vidare det kommer bli mycket mer som händer på det här området framöver. Vi jobbar vidare med tillförsikt. Kundernas efterfrågan på ekologiska drycker har verkligen har tagit fart, och det gäller hela sortimentet men framförallt vin och öl, säger Lennart Agén, presschef hos Systembolaget.

2015-08-05