Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Sifo: Allt fler handlar KRAV-märkt


Enligt en nyligen genomförd Sifo-undersökning så handlar allt fler konsumenter ekologiskt. Antalet konsumenter som handlar mer KRAV-märkt har ökat med 8 procent. Det är de unga som driver på utvecklingen, sett till gruppen 20-30-åringar ligger ökningen på 10 procent. Igenkänningen av KRAV-märket är fortfarande mycket hög (98 procent).
38 procent uppger att det är värt att betala mer för KRAV-märkta produkter än för konventionella

Drivkrafterna att handla KRAV-märkt varierar:

  • KRAV-märkta ägg (76 %) och kött (68 %) köps för att det är bra för djuren.
  • KRAV-märkt frukt & grönt köps för hälsans skull (44 %), klimatet (50 %) och för att produkterna inte innehåller bekämpningsmedel (74 %).
  • Kaffe och te väljs KRAV-märkt för socialt ansvar (53 %) och för att produkterna inte innehåller bekämpningsmedel (55 %).

2015-06-23