Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Systembolagets ekoförsäljning fortsätter på rekordnivå


Den första kvartalsrapporten har kommit för en stor ekoaktör på svenska marknaden. Systembolaget är tredje största försäljningskanal för ekologiska produkter i Sverige, efter ICA och Coop. Under de första tre månaderna under 2015 ökade den ekologiska försäljningen med hela 64 procent. Alla försäljningskategorier ökar, men mest ökar kategorin cider & blanddrycker och vin. Den totala försäljningen hos Systembolaget ökade med 4,6 procent under samma period. Det betyder att ekologiskt fortsätter att plocka marknadsandelar hos Systembolaget.

- Den ekologiska andelen har ökat till 7,55 procent. Målet är att 10 procent av försäljningen ska vara 10 procent år 2020 och vi är redan där på vin. Vi kommer jobba vidare det kommer bli mycket mer som händer på det här området framöver. Vi jobbar vidare med tillförsikt, säger Lennart Agén, presschef hos Systembolaget.

En satsning som kommer att märkas på försäljningen är de nya produkterna som Systembolaget lanserar inom kort i det ekologiska sortimentet:

- Ekologiskt är en tydlig trend som håller i sig. Kunderna har verkligen tagit eko till sitt hjärta i allt större grad. Vi lanserar i till sommaren två nyheter i vår absolut största försäljningsgrupp, öl ljus lager. Det betyder att vi kommer underlätta för den stora kundgrupp som köper öl att handla ekologiskt, säger Lennart Agén.

2015-05-20