Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Arla: En viss ljusning kan anas…

Efter en tung period av stort överskott av ekologisk mjölkråvara och en vikande försäljning i detaljhandeln så kan det nu anas en viss ljusning på ekohorisonten hos Arla.

Ann Freudenthal

Ann Freudenthal, som är ansvarig för Arlas ekosortiment är försiktigt positiv i sin bedömning av dagsläget och den kommande perioden:

- Vi har fortfarande ett betydande överskott, men det är vår högsta ambition att göra något bra av det. Vi har gjort en stor satsning på att ändra själva grundkonceptet för vårt bassortiment av ekologiska artiklar med bland annat helt ny design och vi ser nu något av en positiv trend, säger Ann Freudenthal som är varumärkesansvarig för Arlas ekologiska sortiment.

Vill dubblera ekoandelen
Just Arlas bassortiment står för en betydande del av den samlade ekologiska försäljningen i Sverige. Hur det går för Arla får stor påverkan för hela statistiken för ekoförsäljningen.
- Vårt volymindex på ligger på 103 från januari till september på ekologiskt totalt, ekologiskt fortsätter alltså att växa. Tillväxten är fortsatt drivet av storhushåll och alla kategorier ökar där. Även på detaljhandeln går smör och ost bra men från mindre volymer. Mjölk och syrat har i stort nu planat ut och möter förra årets siffror på ungefär samma volymnivåer. Vi ser en positiv tendens efter nu fyra veckor med nytt Arla EKO koncept i butikerna men det är för tidigt att utvärdera ännu, säger Ann.

Private Label tar marknad
En tydlig trend i mejeridisken är att handelns egna varumärken tar marknads- andelar, till exempel Garants och Änglamarks mjölk:
- Private Lable tar för sig och ökar sina andelar. Vi är leverantörer till Änglamark och de utökar sitt område kontinuerligt, säger Ann.
Överlag så har ekologiska mejeriprodukter synts lite mer i marknadsföringen i år.
- Det händer mycket inom det ekologiska mejerisegmentet, det är bra. Dels gör Arla en hel del, men Garant är också aktiva samt Hjordnära och Änglamark. Summan av att det sägs mer om eko betyder enligt erfarenhet att totalmarknaden påverkas positivt, säger Ann.

Satsningar på flaggskeppet A-fil

A-fil jordgubb,
Arlas nya ekoprodukt

Arlas A-fil är det största konceptet på sverigemarknaden inom kategorin fil. Här kommer nu flera stora satsningar.

- Vecka 45 lanserades en ekologisk jordgubbs A-fil och vi profilerar om hela det ekologiska A-fils sortimentet. Vi lanserar också en 10-liters filförpackning till Food Service, säger Ann.

Nya produkter och fortsatt marknadsföring

Även om det inte finns mycket av ut- vecklingen av nya produkter som Ann vill avslöja just nu, så står det klart att det kommer fler nya ekologiska produkter i Arlas sortiment under 2013. Kampanjerna för det ekologiska sortimentet fortsätter också kontinuerligt under 2012 och under 2013.
- Vi har tillförsikt! Med ny design som särskiljer, klimatkompensationen och pris- växlingen som genomfördes i juni för att fler ska kunna välja ekologiskt. Kommunikation i TV och dagspress - har vi ett starkt paket som vi hoppas ska hjälpa oss på vägen att fördubbla vår andel av ekologisk konsumtion, avlutar Ann.

Text: Cecilia Ryegård

2012-11-30