Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Stark utveckling för ekoäggen hos Stjärnägg


Det är starkt uppåt för äggförsäljningen hos Stjärnägg. Försäljningen har ökat med 7 procent både för den ekologiska och konventionella försäljningen, hittills i år. 75 procent av äggen säljs inom detaljhandeln medan cirka 15 procent går till restaurang och storkök.

- Här går ekoäggen just nu riktigt starkt, men eftersom den försäljningen utgör en mindre del av den totala ekoförsäljningen så påverkas inte totalen i så stor omfattning, säger Håkan Burlin som är vd för Stjärnäggsgruppen. Samtidigt är det ett tufft läge för de ekologiska äggproducenterna, framför allt på grund av de höga spannmålspriserna, ett bekymmer som de även delar med sina konventionella kollegor.

- Producenternas produktionskostnader har ökat. Det är ganska tufft för alla i branschen just nu, men det är ändå mycket positivt att marknaden är med oss, säger Håkan.
Den export av ekologiska ägg som Stjärnägg genomfört för att bli av med överskottet av KRAV-ägg under en period till Tyskland, där det tidigare var ett underskott på ekologiska ägg, har upphört.

- De tyska producenterna har kommit i kapp och ökat sin produktion. Det betyder att det inte är någon attraktiv prisbild för oss där längre. Men vi ligger bra till och har inget stort överskott nu. Dels har KRAV-äggsförsäljningen ökat och dels har ett par producenter ställt om sin produktion till enbart frigående höns, säger Erik Pettersson på KG:s ägg, som varit det packeri inom Stjärnäggsgruppen som ansvarat för exporten.

2012-10-19